9 forslag til at afstresse



Denne info er frit oversat fra doTERRAs blog. Det er næsten blevet en kliché at vores moderne liv ofte er fyldt med stress, og ironisk nok, har næsten alle for travlt til at håndtere det. Det kan være nemt at komme med undskyldninger og sige, "jeg arbejder bedst under stress", "jeg synes at stress er en stor motivator". Dette er delvis sandt; den gode type stress, kendt som "eustress" hjælper os med at gribe øjeblikket og giver os lige det boost der skal til for at opnå et konkret mål.

På den anden side er der også dårlig stress, kaldet "distress", og det kan være skadeligt i det lange løb. Uanset hvilken form for stress vi oplever i vores dagligdag, svarer vores organer ved at udskille et hormon kaldet kortisol. Kortisol er nyttigt for at hjælpe os med at reagere på midlertidig stress, som fx stress forårsaget af deadlines. Men forskere siger, at for meget kortisol kan forårsage vægtforøgelse, negative følelser, ubehag i leddene og meget mere.

Desværre vil ængstelige følelser og stressfulde situationer ikke forsvinde af sig selv. Derfor er vi nødt til at prioriterer håndteringen af vores stress. Vi kan håndtere den daglige stress ved at bruge nogle enkle og hurtige løsninger, som beskrives nedenfor. Selvom denne liste ikke er fyldestgørende, er det en begyndelse og kan hjælpe dig med at identificere de måder hvorpå du kan hjælpe dig selv. Det anbefales, at du vælger de løsninger du synes bedst om og praktiserer dem dagligt eller når du føler behovet.

  1. Oplever du, at du er ved at blive presset, så brug to minutter til at trække vejret. Vi taler ikke bare om at prøve at trække vejret dybt ind og ud, selvom det er starten på det. Du kan forbedre din vejrtrækning ved at bruge 4-7-8 vejrtrækningen. Du indånder gennem din næse, tæller til fire, mens du trækker vejret dybt ind, tæller derefter til syv, mens du holder vejret, og tæller til otte, mens du puster ud. Gentag dette tre gange. Det bør tage dig ca. to minutter at udføre. Dette vil hjælpe dig med at fokusere på din krop og hjælpe dig med at trække vejret dybere regelmæssigt uden endda at skulle tænke over det.

  2. Drik urtete. Hvis du aldrig har prøvet urtete, kan det være en god idé at give det en chance, for det har en vis aflastning på vores stress. Teer som citronmelisse, pebermynte, kamille eller passionsblomst er nyttige. Du kan endda tilføje æteriske olier i din ynglings te. Kom 1 dråbe æterisk olier som fx. Roman Chamomile, Lavender eller Melissa i din te. Roman Chamomile har en evne til at berolige kroppen og sindet. Så en kop te kan være lige det boost du og din krop har brug for.

  3. Kom udenfor i den friske luft. Selvom det kan være svært at tage sig sammen til en lille gå tur, de dage hvor det blæser og/eller regnen pisker ned, så er det en god idé at få et par minutters frisk luft hver dag og samtidig få bevæget dig lidt. Bare det at komme ud og nyde naturen kan hjælpe dig med at klare tankerne og dermed hjælpe til med at du føler at du får det lidt bedre. Har du ikke muligheden for at komme ud i den friske luft, lige når du føler du ville have godt af det, så kan du ty til den æteriske olie Vetiver. Da den har beroligende og jordforbindende effekt på vores følelser, er den rigtig godt at bruge i en diffuser. Men sådan en har vi jo ikke alle lige ved hånden. Så i stedet for, kommer du 1 dråbe Vetiver i hånden, gnider hænder sammen, folder hænderne omkring næsen og trækker vejret dybt. Gerne mindst 3 gange.

  4. Træn i mindst 30 minutter om dagen, fem dage om ugen. Motion er kendt for at hæve niveauet af endorfinproduktionen. Dette forbedrer dit humør og hjælper dig med at komme igennem dagens irritationer.

  5. Brug gerne 10 minutter om morgenen til meditation. Specifikt i yoga handler meditation om at få jordforbindelse både fysisk og mentalt, samt at komme til en udvidet tilstand af bevidsthed. Du kan begynde at meditere ved at finde 10 minutter om morgenen hvor du kan være i fred og ro, og derefter vælge noget at fokusere på. Det kan for eksempel være at du vil fokusere på en bekræftelse som "Jeg er afslappet", du kan også tælle hvor mange gange du trækker vejret, eller visualiserer dit yndlings sted i naturen og forsøg kun at holde fokus på det. Men mist ikke modet, hvis dine tanker begynder at vandre, så skal du blot igen fokusere på dit formål. Du kan også øge effekten ved meditationen ved at diffuse en beroligende olie som Frankincense. Der er mange andre måder at meditere på, prøv forskellige former, før du bestemmer dig for at indarbejde det som en daglig ting i dit liv.

  6. Giv dig selv en håndmassage. Ifølge en undersøgelse fra 2008 offentliggjort af Journal of Alternative and Complementary Medicine, kan en fem minutters håndmassage reducere stressniveauet. Hvis der ikke nogen som kan/vil give dig en håndmassage, kan du massere dine egne hænder. For at reducere virkningerne af daglig stress kan du bruge en dråbe Ylang Ylang eller AromaTouch fortyndet med lidt fraktioneret kokosolie. Og massere din hånd langsomt, fx ved hjælp af AromaTouch-håndteknikken hvis du har kendskab til den.

  7. Anvend PastTense eller doTERRA Peace. Både PastTense og Peace olierne fås i en roll-on flaske, så den jordforbindende og beroligende blanding er nem at bruge. Du kan anvende olierne ved at påføre lidt i tindingerne, på dine håndled eller i nakken. De er rigtig gode at bruge hvis du hurtigt har behov for at lette stressede eller ængstelige følelser.

  8. Sørg for at du får nok søvn. Dr. David K. Hill, doTERRAs Chief Medical Advisor, insisterer på, at "Tilstrækkelige mængder hvile giver organerne mulighed for at komme sig fra dagens aktivitet, forbedre energiniveauet og reducere virkningerne af stress." Hvis du i øjeblikket kæmper med at falde i søvn, så kan du diffuse Serenity olien ca. 30 minutter før du går i seng, eller snup en Serenity Softgels.

  9. Bed andre om hjælp. Dette kan være det vigtigste tip, for selvom det kan være svært at bede andre om hjælp, når du føler dig overvældet, er det nogle gange nødvendigt. Forsøg ikke at klare det hele alene. Mange stressede føler at det er flovt, og noget som man er nødt til at klare selv, så har det vist sig at have en gavnlig effekt blot at have nogle omkring sig som vil give sig tid til at lytte eller blot give dig et kram (som har vist sig at hjælpe med stress). Det kan hjælpe mere end du tror.

#stress #kortisol #negativstress #positivstress #negativ #positiv #vejrtrækning #øvelser #håndmassage #aromatouch #pasttense #peace #søvn #doterra #æteriskeolier #drhill #alternativmedicin #meditation

48 visninger
JORDENS GAVER
  • Facebook
  • Instagram

Copyright © Helle Maj-Britt Christensen 2018 - Proudly made on wix.com